اینیاگرام و تاریخچه این متد شخصیت شناسی
در ابتدای قرن بیست میلادی، یک کشیش مسیحی به نام گورجیف از طریق ارتباط با انجمن برادری صوفیان نقشبندی با روش مزبور آشنا گردید و آن را به غرب آورد. گورجیف به حکم سوگندی که خورده بود، هیچ مدرک مکتوبی از روش مزبور به جای نگذارد و فقط آن را به شاگردان مذهبی خود آموخت و شاگردان او نیز به حکم سوگند، هیچگاه رمز و راز روش مزبور را فاش نکردند. حدود پنجاه سال بعد (1950 میلادی) معلم عرفان و عارف اهل کشور بولیوی به نام اسکار ایچازو در سفری که به کشور افغانستان نمود، روش مزبور را از خاورمیانه به قاره آمریکا آورد. ظاهراً روش مزبور در طول سالیانی که از خاورمیانه به غرب انتقال یافته بود، توسط غربیها با نام اناگرام معروف گردید.
به این ترتیب، انیاگرام در طول قرن بیست میلادی، به ویژه در 30 سال اخیر، مورد توجه جدی شماری از روانشناسان و روانپزشکان
آمریکایی قرار گرفت. این متخصصان علم روانشناسی، پس از سالها تلاش و مطالعه اطلاعات اندکی که از خاورمیانه به غرب انتقال یافته بود، تا حدود زیادی توانستهاند رمز و راز روش اینیاگرام را کشف نمایند و هم اکنون در کشور آمریکا، خودشناسی (تعیین نوع شخصیت) توسط اناگرام مورد اقبال عمومی قرار گرفته است به طوری که در آخرین چاپ کتاب حاضر که در سال 2002 میلادی منتشر شد، ذکر گردیده که بیش از یک میلیون نسخه به فروش رفته است. بنابراین، تعیین نوع شخصیت و شناسایی نقاط قوت و ضعف عملکردهای شخصیتی هر یک از شخصیتهای 9 گانه توسط اناگرام ، گسترش چشمگیری یافته است.
در جامعه امروز ایران بیش از نیمی از جمعیت کشور را جوانان تشکیل میدهند. جوانان ایرانی میتوانند با استفاده از آزمون مندرج در فصل سوم کتاب و سپس مطالعه فصلهای چهارم و پنجم و ششم، ابتدا نوع شخصیت خود را تعیین نمایند و پس از آن خصوصیات شخصیتی خود را کشف و عملکردهای رفتاری خود را شناسایی کنند. سپس نقاط قوت و ضعف شخصیت خود را مورد بررسی قرار بدهند و در زمینه بهبود نقاط ضعف خود کوشش کنند.